Dopravní infrastruktura a potřeba změny legislativy
V Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, dne 27.2.2014, se uskutečnil seminář „Dopravní infrastruktura a potřeba změny legislativy„. Záštitu nas seminářem převzal ministr dopravy pan Antonín Prachař a předseda Hospodářského výboru pan Ivan Pilný. Seminář pořádala Asociace financování infrastruktury pro mobilitu (AFIM). Zúčastnilo se ho řada poslanců a senátorů, pracovníků ministerstev a jim podřízených organizací a též odborná veřejnost (prof. Michal Mejstřík, ing. Luděk Sosna, prof. Karel Pospíšil, ing. Bořivoj Kačena, prof. Václav Cempírek, ing Petr Forman, mgr. Vojtěch Hromíř a další). Ředitel společnosti EQUITA Consulting, pan Leoš Klimt přednesl příspěvek, jehož cílem bylo shrnutí role znalce v procesu výstavby dopravní infrastruktury v České republice, se zaměřením se na dopady legislativních změn po 1.2.2013.
Příspěvek pojednával o následujících tématech:
- role znalce při majetkoprávních činnostech (výkupy, nájmy, odnětí a omezení vlastnických práv)
- zákonné požadavky na výsledné ceny
- definice ceny obvyklé / ceny zjištěné / hodnoty = Mezinárodní oceňovací standardy (IVS) a Evropské oceňovací standardy (EVS)
- činnost znalce, způsoby ocenění, rozpor mezi požadavky „vyvlastňovacích“ zákonů a zákona o oceňování majetku
- rozdíl v novelizovaných úpravách
- důvody „zastavení“ majetkoprávních činností
- Rozvoj dopravní infrastruktury České republiky je závislý především na rychlé majetkoprávní přípravě staveb.
- Snahy politiků a lobistů přivést do sektoru dostatečné množství investičních prostředků se míjí účinkem, jako největším retardačním faktorem se jeví nekompatibilita, nesrozumitelnost a nestálost legislativy.
- Problematiku je třeba chápat a řešit komplexně, jak pro dopravní infrastrukturu, tak i pro vodní a technickou infrastrukturu.
Krátkodobé řešení
- prosazení limitu minimální jednotkové ceny za m2do Výměru MF ČR, kterým se vydává Seznam regulovaných cen (výměr MF ČR řady 01)
- dosažení predikovatelnosti minimální ceny (rovněž také z důvodů možnosti plánovat finanční náklady na výkupy)
- problém existence dvou právních předpisů pro metodické stanovení (určení) ceny pozemku s výjimkou stavebního pozemku. Na straně jedné zák.č.151/1997 Sb., o oceňování majetku s jeho prováděcí vyhláškou a Výměrem č.01/2014, na straně druhé však zák.č.416/2009 Sb. ve znění zák.č.405/2012 Sb.
- provizorní řešení
Střednědobé řešení
- zrušit pasáže týkající se oceňování v zák.č.416/2006 ve znění zák.č.405/2012 Sb., (využít osvědčené postupy)
- tj. částečný návrat do původního stavu
Dlouhodobé řešení (systémové)
- sladit zákony č.183/2006 Sb., 219/2000 Sb., 416/2006 Sb. (ve znění 405/2012 Sb.), 458/2000 Sb., 127/2005 Sb., 274/2000 Sb., 254/2000 Sb., 13/1997 Sb., 266/1994 Sb., atd. a dále též správní řád
- změna Ústavy (viz Německo) ohledně velkých staveb infrastruktury (zákon)
- zavedení systému garantovaných cen (pravidla neměnné po celou dobu majetkoprávní přípravy, realizace a majetkoprávního vypořádání stavby)